כלב חדש בבית – מדריך

כלב חדש מהר מאוד יהפוך להיות חלק מהמשפחה שהאחריות שלכם לדאוג לבריאות, ורווחתו.


קבלת הגור

מומלץ  להביא את הגור הביתה כאשר כבר הגיע לגיל 6-8 שבועות (לא מומלץ לקחת גור כלבים מאמו בגיל צעיר יותר, לתקופה זו יש השפעה רבה על התנהגות), בגיל זה הוא כבר נגמל מהנקה (גור שינק מאמו עשוי להיות יותר חזק מבחינת מערכת חיסון).

מומלץ  לדעת ואף לראות את  על מנת לוודא כי קיבלנו גור בריא


מה כדאי להכין לכלב

קולר ורצועה המתאימים לגודלו – על פי החוק כלב חייב להיות קשור ברצועה כאשר הוא ברשות הרבים.
כלי לאוכל וכלי למים – חשוב כי הכלים יהיו נקיים ומתאימים לגודלו של הגור, יש לשים אותם במקום בו הגור יוכל לראותם ולהגיע אליהם ללא קושי. יש לדאוג למים טריים.

מיטה, שמיכה, או שטיח עליו יוכל לשכב ולישון.

כללים חשובים

יש להקפיד על מים טריים כל יום.

אסור  לתת לגור תוספי מזון (כגון קלציום וויטמינים) ללא המלצת וטרינר –תוספים אלו עלולים  לפגום בהתפתחות השלד של הגור.

אין לתת לכלב (בכל גילאים) – עצמות, שוקולד, בצל, שום, ברוקולי, כרובית, ומאכלים מטוגנים ומתובלים, מומלץ להימנע ממזון ביתי.

מוצרי חלב עלולים לגרום לשלשולים.

חטיפים – ישנם חטיפים  המיועדים לכלבים אותם ניתן להשיג בחנות חיות.

יש להרחיק מגורים צעצועים של ילדים קטנים, חומרי ואביזרי ניקוי שהגור עלול לבלוע – ישנה סכנת הרעלה וחסימות מעיים.
אין לתת תרופות ללא התייעצות  עם וטרינר – ישנן תרופות אשר אנו משתמשים בהם והן רעילות לכלבים.


תזונה

תזונת הכלב בגילאים צעירים חשובה ביותר ,בתקופה זו  הכלב גדל ומשתנה במהירות הגדולה ביותר במהלך חייו וצורכי ההזנה שלו רבים ומורכבים.

 מומלץ לרכוש "מזון לגורים" בלבד שמתאים לגודל הכלב , ישנן כיום בשוק מספר חברות המייצרות מזונות מסחריים ברמות שונות של איכות ומחירים שונים, מומלץ לקנות מזון איכותי לגורים.

לא משנה מזון של איזו חברה אתם קונים, רק חשוב לוודא כי המזון היינו של חברה מוכרת ואמינה ומצוין עליו "מזון מלא ומאוזן לכלב"  ישנם מזונות המותאמים לגזע הגור (גדולים/ בינוניים /קטנים), ישנו מזון בשימורים או בכופתיות ("יבש") וניתן גם לשלב ביניהם – באיזו אופציה שלא תבחרו, חשוב כי זהו יהיה המזון היחידי שכלבכם יקבל.

אין צורך בתוספות ויטמינים למזון (אלא אם כן הומלץ לכם אחרת ע"י הוטרינר) – המזון מכיל אותם בתוכו, ואין לדאוג כי הכלב "משתעמם" מכיוון שה"תפריט" שלו קבוע, תוספי מזון אם ללא צורך רפואי לעתים מזיקים וגורמים לאפקט שלילי.
מומלץ מאוד להרגיל את הכלב כבר מגיל צעיר לא לאכול "שאריות" מהאוכל שלכם, מזון שלנו עלול  לגרום לבעיות במערכת העיכול.

המנה היומית של האוכל אותה צריך הכלב לקבל נקבעת על פי משקלו, בכל שק אוכל יש טבלה לפיה מומלץ לתת את המנה היומית הזו רצוי לחלק למס ארוחות ביום (רצוי 3-4  בהתחלה) כדי שהגור יישאר שבע לאורך היום.

בגיל שנה  בערך ניתן לחלק את המנה ל – 2 ארוחות ביום

אם מחליפים מזון, יש לבצע זאת בהדרגה ( הדבר נכון גם לגבי כלבים בוגרים) על פני 4-5  ימים כאשר כל פעם מעלים את אחוז המזון החדש במנה כך שמערכת העיקול של הכלב תתרגל למזון החדש.

התחלת הדרך

יש לזכור כי מבחינות רבות הגור שלכם דומה  לתינוק אשר ישן רוב היום, אוכל ועושה את צרכיו. הגור זקוק למנוחה ושינה לכן  ויש לדאוג למצע נוח לשכב עליו.

יחד עם זאת, הגור היה רגיל למגע אמו, כדאי שכעת יתחיל להתרגל למגע שלכם , המשפחה החדשה שלו, כדאי להרגילו לליטופים ומגע יד, מגע גם ירגיע אותו כאשר הוא מיילל אך יש למצוא את האיזון המתאים כך שלא יתרגל להיות כל היום על הידיים (אלא אם כן זה רצונכם). שלב החברתיות של הכלב הנו בין 3-8 חודשים, בשלב זה מומלץ לחשוף אותו למרבית הגירויים כגון סביבה חיצונית, בעלי חיים נוספים(כלבים או חתולים), ואנשים כך שבעתיד לא יפתח פחדנות או אגרסיה.

למשפחות עם ילדים קטנים מומלץ במיוחד להשגיח ולהיזהר כאשר הילדים משחקים עם הגור – ילדים קטנים לעיתים אינם עדינים מספיק בתנועותיהם ועלולים תוך כדי משחק לטלטל את הגור יתר על המידה, למשוך בגפיים, זנב, אוזניים.

ילדים קטנים נוטים להרים את הכלבים, נפילה מידיים עלולה להיגמר בשברים או מצבים יותר מסוכנים, גוף הגור ועצמותיו עדינים.


חינוך לצרכים

תהליך החינוך מתחיל כבר מרגע הגעתו אליכם, נכון שבשלב הראשון לא יוכל הגור ישר לעשות את צרכיו בחוץ, אך חינוך לעשיית צרכים במקום אחד יקל עלינו את המלאכה אח"כ.

בתור התחלה – ניתן להכין לגור אזור תחום קטן בו ניתן להשאירו ללא השגחה, יש לדאוג כי המתחם יהיה מספיק גדול כדי שיהיה בו מקום לכלי אוכל, כלי מים, שמיכה/מצע לעשיית צרכים, פינה זו צריכה להיות רחוקה מכלי האוכל ומים.
בכדי שיעשה הגור את צרכיו על העיתון בלבד יש להספיג את העיתון במעט שתן של הגור, בתחילה, ולהראות לו את המקום ואף לתת לו לרחרח.

פתרון זה איננו אידיאלי אך הוא טוב בתור התחלה, חשוב לדאוג כי המתחם יהיה במקום מרכזי בבית בו הגור יוכל לראות ולשמוע אתכם.


חינוך לעשיית צרכים
מחוץ לבית

הגור עושה את צרכיו בד"כ בבוקר כשהוא קם משינת לילה, לאחר אוכל, לאחר משחק ומהתרגשות.
לכן יש להקפיד להוציא את הגור לטיול בבוקר שקם, אחרי אוכל, ואחרי משחק, גורים להשתדל בהתחלה להוציא בתדירות גבוהה, כל 4 שעות בערך, יש לזכור כי לגור קשה להתאפק בגילאים אילו מומלץ לתת לגור חיזוק חיובי לאחר עשיית מה שרצינו (מילה טובה, ליטוף, חטיף – אין לתת לו פידבק שלילי בצימוד לשמו – בכדי שלא יקשר את שמו באופן שלילי). גור אינו יכול לקשר את הצעקות או ענישות שלכם לדברים שהוא עושה, במקום זאת הוא  עלול לפתח פחד. חשובה מהירות התגובה בין עשיית הצרכים במקום הנכון לפידבק.

חשוב מאוד שבכל פעם שהגור עושה את צרכיו בחוץ, הוא יקבל חיזוק  חיובי מתאים

מגיל 3 חודשים ניתן להתחיל לחנך לעשיית צרכים בחוץ, זאת על ידי מתן מזון למשך 20 דקות ויציאה עם הכלב החוצה לאחר מכן, עד שלא נתן צרכים – לא תתבצע חזרה הביתה. כך יקשר הגור את החיזוק החיובי של חזרה לביתו עם מתן צרכים בחוץ. בלילה ניתן לסגור אותו במתחם קטן יחד עם מזון ומים (הגור מתאפק במקום בו הוא ניזון וישן), אך יש להוציאו לפני שינה  ומיד בבוקר.

הרגלים נוספים

חשוב שתחליטו כבר בהתחלה מה מותר ומה אסור לכלב לעשות בבית, שכן הרגלים אלו יישארו אח"כ ויהיו קשים יותר לשינוי בגיל מבוגר יותר. דברים כגון עליה על מיטות, ספות, קפיצה על אנשים – יש לחשוב על תוצאותיהם בעתיד כאשר הכלב יגדל והמשקל שלו יעלה.

יש לזכור הכלב הינו חיה להקתית, ובכך מנסה לחפש את מקומו בראש הלהקה, כך שכל פעם ינסה לבחון מחדש את מיקומו . יש להקנות לו הרגלים בו יבין את מקומו, וזאת על מנת למנוע בעיות עתידיות לא רצויות. ישנם מספר הרגלים שרצוי להקנות לכלב בכל מקרה קריאה לכלב שלכם- הרגל חשוב המאפשר לכם שליטה מרחוק בכלב.

ללכת עם רצועה- על פי החוק כלב חייב ללכת עם רצועה כאשר הוא בתחום הרבים, גם לטובת הכלב רצוי שילמד ללכת עם רצועה, כך הוא חשוף פחות לקרבות בין כלבים, תאונות דרכים.

. לכן מומלץ להרגיל אותו כבר מגיל צעיר. יש לזכור כי משיכות חזקות ברצועה יכולות לפגוע בצווארו. ישנן כיום בשוק רצועות "רתמה" אשר יושבות על הגוף ולא על הצוואר והן מומלצות בחום לשימוש במיוחד בגורים ובגזעים קטנים.

קפיצה על אנשים: זה נחמד שהכלב עדיין גור וקטן ממדים, אבל תארו לעצמכם מה יקרה כאשר כלב במשקל של כ-30 ק"ג יקפוץ על אחד מילדכם, תוך כדי משחק נשיכות/משחקים עם הפה: בכל גור יש את יצר הנשכנות , רצוי לא לעודד כלב חדש בבית למשחקי נשכנות, להוציא את ידכם מתוך פיו בכל פעם שזה קורה.

veterinarian control doberman pinscher dog cleaning teeth

שיניים

לגור שיניים חדות  וכואבות, עד גיל חצי שנה מתחלפות השיניים  לקבועות שהן פחות מחודדות. במהלך החלפת השיניים יכול להיות שהשיניים יראו לכם פתאום מדממות או שבורות, כל עוד לא מדובר בדם רב- הדבר נורמלי..

דבר נפוץ הינו "שיניים כפולות" – בעיקר הניבים (ניבי חלב שלא נשרו), אותם יש לעקור בהרדמה. רצוי להתחיל לתרגל עם הגור צחצוח שיניים ומגע בפה, כך שבעתיד יהיה מורגל יותר לפעולה זו וזאת ע"י הרמת השפה וביצוע תנועות צחצוח שיניים עם האצבע בצד החיצוני של השן

עור וטיפוח

עור הכלב שונה מהעור שלנו לכן מומלץ להימנע משימוש בתכשירי רחיצה או טיפוח של בני אדם.

. עור הכלב רגיש, עליו יש שכבת שומן המגינה עליו מפני עקיצות פרעושים ונזקים אחרים, לכן, מומלץ למעט כמה שניתן שבטיפות הכלב אלא אם כן הוא ממש מתלכלך, כן יש לרחוץ את הכלב לאחר ביקור בים, מלח ים מגרה את העור. במידה שצריך לרחוץ אותו יש להשתמש בשמפו ייעוד לכלבים ומים פושרים.

ייבוש הגור במגבת חשוב מאוד (הוא עלול להתקרר).מומלץ  לסרק את הכלב מדי פעם, הברשת הגוף מרגילה את הגור לנגיעה בגופו ומשמשת הן לניקיון והן כפינוק. פעולות המשפרות את מראה פרוותו, וזאת ביעוץ עם הוטרינר, אך יש לזכור כי הנשירה היא חלק טבעי מתהליך חיי השערה, ולא ניתן למנוע אותה לחלוטין(יש לציין כי קיימים גזעים שלא משירים שיער, הפרווה שלהם צומחת וצריך לקחת לספרית מדי תקופה לפי צורך).


טפילים חיצוניים

 הפרעושים מהווים מטרד לחיה (מגרדים) עד כדי אלרגיה חריפה וכן יכולים להעביר חלק מהתולעים של מערכת העיכול, בנוסף פרעושים עלולים להיות מטרד לבני אדם, חלק ממחזור החיים של פרעושים הינו מחוץ לכלב, זאת אומרת על המיטות שלנו, שטיחים וכו.

קרצית הכלב ("הקרצית החומה") יכולה להעביר את טפיל הארליכיה הגורם למחלת "קדחת הקרציות". מחלה זו מאוד נפוצה בארצנו ויש לשים לב לסימניה, שכן מחלה חמורה יכולה להביא למותו של הכלב אם מאובחנת בשלב המתקדם. לכן, טיפול מונע נגד קרציות היינו חשוב במיוחד.

ישנם מגוון תכשירים לטיפול מונע כנגד קרציות ופרעושים. חשוב להתייעץ עם הוטרינר לגבי סוג התכשיר בו תבחרו להשתמש שכן רוב התכשירים אינם מתאימים לגורים וכן יש התאמה למשקל הכלב ותנאי המחיה שלו.

במידה שמתגלה קרציה על הכלב אין לשלוף אותה עם הידיים, רצוי לשים עליה מעט אלכוהול או שמן זית, לחכות מספר שניות ואז לשלוף אותה בעדינות עם פינצטה. בארץ, כיום, מומלץ לטפל כנגד פרעושים וקרציות במשך כל עונות השנה. כי בישראל אין ממש חוקף וטמפרטורות נמוכות.

ייחום

הייחום הראשון בכלבה מופיע בגילאים שונים בהתאם לגזע ומצבה הכללי. באופן גס – כלבות מגזע קטן מתייחמות בגיל צעיר יותר ( 6-7 חודשים ומעלה) ביחס לכלבות מגזעים גדולים (שנה ומעלה). הייחומים הבאים יופיעו אח"כ כל 5-7 חודשים. כיצד ניתן לזהות ייחום? איבר המין מתנפח ומתחילים לראות דימום קל(לרוב טיפות דם).

ייחום ראשון יכול להיות שקט כך שלא תשימו לב שהכלבה התייחמה.

לייחום יש מספר שלבים, לא בכולם הכלבה מוכנה לזיווג אך לכל אורכו הכלבה תמשוך זכרים והסיכוי להריון קיים. תקופת הייחום כולה נמשכת בממוצע 9 ימים – חשוב להפריד את הכלבה מזכרים אחרים עד כשבוע לאחר סיום תקופת הייחום. ההמלצה כיום היא לעקר את הכלבה לפני/ אחרי ייחום ראשון, אם אתם מעונינים בגורים – התייעצו עם הוטרינר לגבי זמן ההרבעה המומלץ, לא רצוי להרביע כלבה בייחומים הראשונים שלה.

 לעיקור הכלבה בגיל צעיר ישנם יתרונות בריאותיים רבים (מוריד סיכון לדלקות רחם וגידולי עטין בצורה משמעותית, אין יותר דימומים של מחזור). יש לזכור כי כלבות אינן נשים! יצר האמהות שלהן זמני וחולף, בנוסף גורים ללא דורש – מוצאים את עצמם בסופו של דבר ברחוב. כמו כן כלבה מעוקרת מקבלת הנחה באגרת הרישוי השנתית לכלבת.

המלצה כיום היא לסרס את הזכר מגיל 10 חודשים ומעלה. ההורמונים הזכריים המופרשים מהאשכים גורמים לכלב להתנהגויות זכריות לא רצויות של אגרסיביות (סירוס עשוי להקל באילוף הכלב) , בריחה מהבית ,שוטטות אחרי כלבות סירוס מקנה  הנחה באגרת הרישוי השנתית לכלבת..

פעילות גופנית

הפעילות צריכה להיות הדרגתית ומבוקרת ברמת המאמץ, אין מה לקחת גור קטן לטיול מפרך של כמה ק"מ…. ישנם גם הבדלים ביכולת בין הגזעים השונים ויש להתייעץ עם הוטרינר לגבי יכולת הכלב לפעילות גופנית מאומצת.

כפות רגליו של הגור מאוד עדינות  ולכן אין להוליכו על משטחי אספלט לוהטים בקיץ, קוצים ומשטחים מחודדים.

בעונת הקיץ בימים החמים גם הכלב יכול  להתייבש לקבל "מכת חום", כלבים שמנים וגזעים מסוימים רגישים לכך במיוחד (בוקסרים,פאגים, בולדוגים ודומיהם) ולכן רצוי לבצע את הפעילות בהתאם ליכולתם ובשעות הקרירות יותר של היום, יש גם לדאוג לאספקת מים מתאימה גם לכלב ולדאוג למנוחה בטיולים.

אילוף

ישנן רמות שונות של אילוף, מומלץ שבכלב יקבל אילוף בסיסי כך אתם תיהנו יותר מהכלב שלכם ולא יהיה נטל

במידה ואתם מעונינים באילוף מתקדם יותר – פנו לצוות המרפאה שימליץ לכם איפה ניתן לעשות זאת.


סירוס

הפעילות צריכה להיות הדרגתית ומבוקרת ברמת המאמץ, אין מה לקחת גור קטן לטיול מפרך של כמה ק"מ ישנם גם הבדלים ביכולת בין הגזעים השונים ויש להתייעץ עם הוטרינר לגבי יכולת הכלב לפעילות גופנית מאומצת.

כפות רגליו של הגור מאוד עדינות  ולכן אין להוליכו על משטחי אספלט לוהטים בקיץ, קוצים ומשטחים מחודדים.

בעונת הקיץ בימים החמים גם הכלב יכול  להתייבש לקבל "מכת חום", כלבים שמנים וגזעים מסוימים רגישים לכך במיוחד (בוקסרים,פאגים, בולדוגים ודומיהם) ולכן רצוי לבצע את הפעילות בהתאם ליכולתם ובשעות הקרירות יותר של היום, יש גם לדאוג לאספקת מים מתאימה גם לכלב ולדאוג למנוחה בטיולים.